Vinyl

Den er god nok – de gode gamle vinylplater er på mote igjen, især blant iPod-generasjonen, og her er Dicentia naturligvis beredt til å produsere det antall du har bruk for til din utgivelse. For eksempel som et ettertraktet add-on til din CD.

Salget av vinyl stiger med 50% i året

Da CD’en og senere nedlastinger kom på markedet, holdt LP’en og vinylplaten på å dø ut. Og vinylplater var stort sett kun noe man så blant entusiaster og DJ’s på diskotekene. Men alt tyder på at den gamle vinylplaten stadig har sin eksistens-berettigelse. Ifølge Nielsen Soundscan ble det i 2009 i USA solgt mer end 2,9 millioner LP’er – en stigning på mer enn 50% i forhold til 2008. Tallet er muligvis langt høyere, da salg av vinyl fra Indie plateselskaper og handel med brukte LP’er ikke er med i analysen.

Vinyl er med på å brande din release

Vinylplater utgis sjelden alene, men er perfekt som et add-on til en CD-release. Ifølge Rachelle Friedmann, medeier av J&R Music i New York City, som både selger vinyl og platespillere, er salget primært øket pga etterspørsel fra iPod-generasjonen, som har fått opp øynene for den gamle og upraktiske, men retrolekre medieplattformen.